onsdag 6 april 2011

True Grit















Coen-bröderna har gjort en hel del bra filmer men också en del som inte fallit mig i smaken. Jag har även kommit att bli svag för filmer med western-teman och jakten-efter-något-eller-någon- historier. Just därför hoppades jag att ”True Grit” skulle bli ett trevligt och roligt äventyr i ren Coen-anda, just det som gör deras filmer bra. Men allt denna film bjöd på var två lysande karaktärer, en tuff och envis 14-årig flicka, spelad av Hailee Steenfield, och ett härligt gamalt fyllo, spelad av Jeff Bridges, som både får en att skratta och känna värme. Det blir i och för sig en trevlig road trip i westernmiljö men jag saknar den där vändningen. När huvudkaraktären når sitt mål glömde de bort att göra något med det. Detta för mig raserade nästan hela äventyret. Slutet gav inte huvudkaraktärerna den där förändringen som de borde ha fått genom att ha varit med om sitt gemensamma äventyr. De har heller inte fördjupat sina relationer med varandra. ”True Grit” är ingen film jag anser att man måste se. Det som gjorde filmen sevärd var de två karaktärerna och speciellt Haliee Steenfields prestationer samt western-miljöäventyret. Men utan ett bra slut att knyta ihop säcken med så lämnar den mig med en känsla av att ha blivit blåst på konfekten.

3½ poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar